På Bavnehøjskolen arbejder vi med at udvikle innovationsdidaktik

I skoleåret 16/17 lavede vi et projekt med støtte fra Kultur- og Slotsstyrelsen, hvor vi udviklede innovations- og problemløsningsforløb til indskolingen, og i skoleåret 17/18 arbejder vi, med støtte fra Fonden for Entrepenørskab, med at udbrede denne didaktik til hele skolen.

Vi arbejder med innovation, fordi det giver eleverne mulighed for at arbejde med åbne opgaver. Det giver dem mulighed for at kunne opbygge tro på egne evner og at se muligheder frem for begrænsninger. Dette er vigtige kompetencer i det 21.århundrede både på det personlige og det dannelsesmæssige plan, og også i ens virke sammen med andre.

Som støtte for denne undervisning arbejder vi bl.a.  med kodning gennem f.eks. "Blue Bots", LEGO WeDo og Mindstorms og Ultra:Bit og derudover innovative opgaver i undervisningen, hvor eleverne producerer løsninger med med pasta, pap, staniol, papir og alt muligt andet.

I faget håndværk og design arbejder vi også med innovation på baggrund af elevernes kundskaber og færdigheder i faget. Der er mange forskellige materialer og teknikker i vores læseplan, og så bliver der også brugt 3D-printere og Laser-cutter til forløbene.

Links:

Vores projekt med Kultur og Slotsstyrelsen -  http://www.projektbank.dk/plc-som-omdrejningspunkt-innovationsdidaktik

Fonden for entrepenørskab - http://www.ffe-ye.dk/

DRs sider om Ultra:Bit - https://www.dr.dk/om-dr/ultrabit